No comments

Sosiale medier

“Tenk mine tanker, føl mine følelser og snakk mitt språk” – Njål Berge, Los & Co

Social media

Trodde du at sosiale medier kun er til for å dele hendelser med venner, familie og kjente? Tro om igjen.

Naboen har klippet plenen. Kameraten din har sjekket inn på et hotell på Gran Canaria via Facebook. Du får vite hva venninnen din spiste til frokost på Instagram. Snapchat er full av nye stories, og den eneste fuglen du eier er en blå fugl som sier “tweet”. Kjenner du deg igjen? Det gjør jeg. Du er synlig i alle sosiale kanaler fordi “alle” er der, men har du tenkt på hvordan bedriften eller organisasjonen din framstår? Hvor synlig er du egentlig? Når var det sist noen likte Facebooksiden eller sjekket inn hos din bedrift? Husker du sist noen delte et bilde av et produkt som noen venner av deg hadde likt – hos din bedrift?

Vi snakker om sosiale medier som social branding, digital storytelling, annonsering og publiseringseverktøy innen digital markedsføring i vår digitale verden.

Facebook, Instagram, Twitter eller Snapchat?

Det er ikke lett å vite hvilke sosiale plattformer bedriften din bør være synlig på, men de aller fleste har Facebook, Instagram, Twitter og Snapchat. I tillegg finnes også LinkedIn, Google+, Flickr, Pinterest og videogiganten YouTube for å nevne flere. Det første vi må spørre oss om er hvor bedriften skal være synlig. Må man være synlig i alle kanaler for å nå frem til brukeren? Både ja og nei. Hvis en kanal er viktig for målgruppen din – bruk den. Fundamentet er der. Nettverket og kontaktene dine er der. I dag er nesten alle på nett fordi vi har smarttelefonen med oss i lommen, og de fleste av oss er på sosiale medier hvor 52 % av oss benytter apper fremfor nettleser.

TIPS: Knytt brukerkontoene opp mot hverandre slik at det samme innlegget deles på alle flater. Slik sparer du både tid og ressurser.

Engasjement og strategi

“Vi har ikke tid”, sier du. Synlighet for bedriften er en prioriteringssak, men en viktig en. Så hva kan du gjøre? Engasjer dine ansatte! Alle kan komme over en god historie. En fornøyd kunde, et nytt produkt, en flink kollega? Del de gode historiene.

La de rette personene ta seg av selve håndteringen av sosiale medier. Det vil si de som allerede er engasjerte og har en personlig forståelse av hvordan f.eks Facebook fungerer. Deretter er det viktig å tenke på strategiarbeidet. Hvorfor skal nettopp din bedrift få “likes” på Facebook og en ny følger på Instagram eller Twitter? Legg en strategi for hvordan din bedrift skal tiltrekke seg oppmerksomehet og skille seg ut fra dine konkurrenter.

TIPS: Positive inntrykk gir 30 % mer sannsynlighet for deling på sosiale medier!

Planlegging og innhold

Strategien ligger klar. Hva nå? Alt handler om å planlegge godt. Sørg for å planlegge dine aktiviteter på sosiale medier, og skap et engasjerende innhold jevnt og trutt. Kjør i gang en konkurranse, legg ut fristende annonser eller tenk kreativt ved å kombinere trender med merkevaren din. Gjør bedriften din interessant og skap relevant innhold for de som følger din bedrift. En feed har ofte mer støy enn relevant innhold. Tenk kvalitet framfor kvantitet. Husk også at kommunikasjon er toveis. Har kunden et spørsmål? Gi kjapp respons, og tør å svare på de dårlige kommenterane også, ikke bare de gode.

TIPS: På Facebook kan du sortere innhold etter publikums interesse, kjønn, og alder. Gå inn på innstillinger og huk av “ Tillat valg av publikum for nyhetsoppdateringen og alternativer for synlighet til innlegg for denne siden.”

Social media

Annonser

Du har lagt en strategi og har publisert engasjerende innhold for publikum, men allikevel får du ikke den ønskede effekten. Hvordan ta steget videre? Annonser. Du har lagt ut fristende annonser, men kanskje dette er den samme som ble kjørt i gårsdagens avis? Kanskje du har lagt ut en digital versjon av flyeren du trykket opp et hundretalls av for å gi ut fysisk til potensielle kunder? Da er du ikke alene. Har du tenkt over hvilken effekt det vil gi bedriften din hvis du investerer i digitale annonser på sosiale medier?

Annonsering på sosiale medier gir deg mulighet til å treffe en spesifikk målgruppe, og gir deg mulighet for en-til-en kommunikasjon. Facebook ligger langt fremme når det gjelder annonsering på sosiale medier, og gjør det også mulig å samkjøre annonser både på Facebook og Instagram gjennom bilder og video. Canvas ads er Facebooks nyeste funksjon som gjør det mulig for bedrifter å uttrykke seg gjennom bilder, tekst og video i et format som er designet og optimalisert for mobilbrukere. Brukeren selv får muligheten til å utforske, se og kjøpe produkter.

TIPS: 80% av video mutes. Dette er verdt å merke seg hvis du vil annonsere ved bruk av levende bilder.

Det er et hav av muligheter, og det er ikke alltid lett å vite hva man må gjøre for å lykkes i sosiale medier. Men før du vet ordet av det så har noen likt et bilde på Instagram av noen som har kjøpt ditt produkt. Andre har delt på Facebook at de har sjekket inn hos din bedrift, og den blå fuglen kvitrer som aldri før – om din bedrift.

Lykke til!

Trenger du hjelp?
Da er vi bare en Facebookside eller en Tweet unna! Vi er selvfølgelig tilgjengelig på e-post og telefon også. Eller kom innom over en kopp kaffe og slå av en prat med oss!

 

Kilder:
www.socialmediadays.no
canvas.facebook.com

 

No Comments

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Vi kontakter deg