Content, innholdsproduksjon
No comments

Hva er innholdsmarkedsføring?

Det finnes et utall forskjellige strategier for salg og markedsføring å velge mellom. Strategien som trumfer de fleste andre, går under navnet «Inbound». Inbound-metodikken er satt sammen av en lang rekke effektive elementer for leads-generering og verktøy for salg. Den største og viktigste delen av metodikken dreier seg likevel i bunn og grunn om kun én ting: Innhold.

Innholdet i Inbound salg og markedsføring kommer i alle slags former – video, podcast, guider, sjekklister, blogginnlegg og artikler i alle mulige lengder og formater. Slik fungerer det i praksis:

 

Hva er innholdsmarkedsføring?

Formålet med å skape innhold, og selve essensen i Inbound markedsføring, er å hjelpe potensielle kunder mot å ta en kvalifisert beslutning når det gjelder kjøp av et produkt eller en tjeneste.

Undersøkelser viser at 2 av 3 stoler mer på markedsrettet innhold enn på tradisjonell reklame (Shutterstock). Innhold som produseres i markedsføringssammenheng, følger gjerne en bestemt målgruppes kjøpsreise og bør svare på alle spørsmål de sannsynligvis vil møte på underveis. I Inbound markedsføring visualiseres denne kjøpsreisen ofte som en trakt; Vid i toppen og smal i bunnen.

Vil du vite mer om Inbound? Les mer her: «Inbound: En enkel innføring i moderne salg og markedsføring»

Innholdet som skal lede leserne fra besøkende til leads og deretter til kunder, deles inn i tre kategorier som hver passer til sin del av trakten:

1. Toppen

Ofte, når kunder leter etter svaret på en utfordring, har de ikke på forhånd definert det egentlige problemet sitt. De har simpelthen opplevd symptomer – og nå lurer de på hva symptomene betyr. Markedsførerens oppgave er å tilby svar i form av ressurser, læring, forskningsdata og innsikt som hjelper dem med å bedre forstå hva utfordringen deres faktisk består av.

I toppen av trakten fyller vi derfor på med innhold som forklarer årsaken til et problem, en utfordring eller en mulighet. Her blir de fleste versjoner av spørsmål tilhørende kategorien «Hva er…?», «Hva betyr..?» eller «Hvordan løser jeg…?» dekket.

2. Midten

Dersom innholdet som blir presentert i toppen av trakten blir betraktet som nyttig og hjelpsomt, vil kundene være mottakelige for å tilegne seg mer informasjon. Informasjonen som da tilbys, leder dem videre nedover i trakten. Her finner de innhold som hjelper dem med å undersøke de forskjellige løsningene grundigere, for å finne ut av hvilken løsning som er den beste for dem.

Typiske titler for slikt innhold vil være for eksempel «Slik velger du …» eller «Dette er forskjellen mellom … og …». Hovedpoenget vil selvsagt være å overbevise om at løsningen du tilbyr, passer best til problemet de opplever.

3. Bunnen

I bunnen av kjøpstrakten har leserne bestemt seg for hvilken løsning de vil velge, og er interesserte i å vite mer om hvordan de kan få tak i denne – altså, bli kunder. I denne delen av trakten er det viktig at du gir fra deg den informasjonen som trengs for at kundeforholdet skal kunne inngås så enkelt som mulig. Det er for eksempel fint å forklare hvorfor det er lurt å bli kunde i din (type) bedrift, hva et kundeforhold vil bety i form av forpliktelser, forventninger, måloppnåelser, tidsbruk, økonomiske investeringer og så videre.

 

Vil du vite mer om dette? Klikk her for å prate med oss!

 

Når innholdet er produsert, publiseres det på bedriftens egne nettsider. Mange velger å sette opp en bedriftsblogg for å samle alt på ett sted og gi leserne bedre oversikt. Derfra spres videoer, artikler, blogginnlegg eller andre former for innhold ut på plattformer hvor kundene dine befinner seg.

 

Hvorfor er innholdsmarkedsføring så bra?

Innholdsmarkedsføring er først og fremst en god markedsføringsstrategi fordi den er tilpasset dagens kjøpemønster. Hele 80 prosent av potensielle kunder oppgir at de vil gjøre research på egen hånd, før de kontakter en selger. Der kjøperne ikke finner informasjon som dekker deres kunnskapsbehov, velger mange å hope av – eller å gå over til en konkurrent som tilbyr svarene de er ute etter.

Når innholdsmarkedsføring blir gjort riktig, genererer det omtrent tre ganger flere leads per dollar, enn tradisjonell markedsføring (Shutterstock). I tillegg styrker denne markedsførings-metoden kundenes lojalitet til bedriften din, øker antall direkte salg og bidrar til større kundetilfredshet (90 prosent av brukere foretrekker å se tilpasset innhold til fordel for generiske annonser).

En gledens dag er det selvsagt når innholdet ditt har overbevist noen om at akkurat dette produktet eller denne tjenesten er akkurat hva de trenger for å løse en utfordring eller gripe en lenge etterlengtet mulighet – Og jammen i meg tilbyr ikke din bedrift nøyaktig det som kunden er på jakt etter? For et sammentreff!

At innhold også kan være med på å filtrere vekk prospekter som ikke passer til din bedrifts tjenester og løsninger, er en svært undervurdert fordel med denne typen markedsføring:

Når potensielle kunder, ved hjelp av informasjon fra innholdet ditt, bestemmer seg for at dette ikke er en løsning som passer for dem. Innimellom treffer vi på mennesker som har mål eller utfordringer våre løsninger ikke kan hjelpe dem med, eller mennesker med for eksempel geografiske eller økonomiske begrensninger som setter stopper for gjennomføring av kjøp. Da er det i salgs- og markedsføringssammenheng både kostbart og nytteløst å bruke tid på disse personene. Tanken om at «alle kunder er gode kunder», må vi legge bort for godt. Kun riktige kunder er gode kunder.

Enda en fordel ved å drive innholdsmarkedsføring, er at bedriften alltid vil ha informasjon systematisert og lett tilgjengelig når enn dere måtte behøve den. Hvor behagelig ville det ikke vært om du fikk en e-post med et ganske innviklet – men også relativt vanlig – spørsmål fra en kunde, og istedenfor å bruke en halvtime på å rable ned et under middels ok svar, heller kunne henvise til to eller tre av de supre artiklene dere har som tar for seg akkurat dette temaet? Kanskje vil dere også se en nedgang i antall henvendelser, fordi kundene allerede har funnet svaret på spørsmålene sine ved å se på innholdet deres.

 

Hvem kan drive med innholdsmarkedsføring?

Svaret på dette er enkelt: Alle som har noe av verdi å selge sine kunder, kan drive med innholdsmarkedsføring.

Små som store bedrifter. Tjenesteleverandører og produktleverandører. Software-selskaper og hardware-selskaper. Daglige ledere, selgere og markedsførere. Så lenge det finnes et produkt og en målgruppe, kan innholdsmarkedsføring være til nytte for forbrukerne – og dermed også for produsentene.

 

Vil du vite mer? Kontakt oss her!

Comments are closed.

Vi kontakter deg