Bilde av ei klokke. Tiden går. Markedsføring tar tid. Tiden for markedsføring er nå.
No comments

4 tips for å få fart på markedsføringen igjen

Er det blitt en stund siden sist det skjedde noe på markedsførings-fronten?

Selv den beste opplever fra tid til annen at dagene flyr forbi uten at alt som skulle vært gjort, blir gjort. Kanskje er det ferie-tid, kanskje er det for mye annet å gjøre – eller kanskje har det ikke vært noe å gjøre i det hele tatt.

Uavhengig av hva som er grunnen til at markedsføringsaktiviteten har stoppet opp litt, er det ingen grunn til panikk.

Her er 4 ting du kan gjøre for raskt og effektivt å komme på banen igjen:

1. Samle flokken din

Dersom du har drevet markedsføring tidligere, har du sannsynligvis grei oversikt over personer som du vet liker å få e-post fra deg. Du har muligens en følger-skare på en eller flere sosiale medie-plattformer og en nettside med en jevn strøm av besøkende.

Om ikke annet, så har du alle fall en oversikt over eksisterende kunder og deres e-postadresser.

Er det lenge siden noen har hørt fra deg, kan du fint gjøre denne lille svikten i markedsføringen om til god mulighet for å gjenoppta kontakt med kundene dine.

Her er noen forslag til hvordan dette kan gjøres:

Samle sammen 2-3 nyheter eller biter av aktuell informasjon fra virksomheten din og sett det pent opp i et nyhetsbrev.

Skriv en hyggelig introduksjonstekst, for eksempel lignende dette:

«Hei Karoline! Nå er det blitt en stund siden sist. Vi håper du har det bra. Vi i GP Media har det fint, og kunne gjerne tenke oss å vise deg hva vi har holdt på med de siste månedene».

Deretter kan du legge opp noen fine bilder og lenker til innhold som har blitt produsert, eller fortelle kort om forskjellige ting som har skjedd i bedriften.

 

Hvor mye kan du om markedsføring? Last ned vårt gratis crash-course i markedsføringsspråket og test deg selv!

 

På samme måte kan du strekke ut en hånd til kunder og følgere på sosiale medier.

Gjør meldingen personlig og pass på å oppfordre til handling; For eksempel ved å stille et spørsmål, legge ved en lenke eller oppgi kontaktinformasjon.

 

Sett opp konverteringspunkter på hjemmesiden.

Vi kaller dem ofte calls-to-action, eller CTAer. Enkelt forklart er det en oppfordring til å foreta seg noe, gjerne i form av en synlig knapp eller en pop-up.

Det kan være en oppfordring til å ta kontakt, melde seg på et arrangement, bestille noe, laste ned noe eller starte et abonnement på nyhetsbrev. Slik sikrer du mulighetene til å føre en mer regelmessig kommunikasjon mot, og med, kunder og besøkende.

Les også: Inbound – En enkel innføring i moderne salg og markedsføring

 

2. Juster budskapet på tilbudene/kampanjene dine

Har du annonser som ruller og går på hjemmesiden, Facebook, i digitale aviser eller andre steder, er det etter en rolig periode i markedsføringen på tide å vurdere disse på nytt.

Ta en titt på ordvalg, bildebruk og budskap. Kanskje er det noe som bør byttes ut for å få bedre effekt? Eksempelvis vil ikke et bilde av store folkemasser eller håndhilsning fungere under en pandemi hvor folk er mer opptatt av smittevern enn vanlig, på samme måte som «Kjøp årets mest stilsikre vinterstøvletter her» vil være dårlig reklame dersom kalenderen nylig har bikket mars måned.

 

3. Gjenbruk innhold

Som en forlengelse av punktet ovenfor, vil det være lurt å se gjennom innhold du allerede har. Sjansen er stor for at du har artikler, videoer eller nyhetsbrev som fremdeles er aktuelle for målgruppa di. Start med å se på de innleggene som gjorde det best det siste året, eller velg ut noen som er ekstra aktuelle på grunn av for eksempel sesong eller samfunnssituasjon.

Innholdet kan du distribuere på sosiale medier eller via nyhetsbrev, men pass på at det kommer frem at dette er gjenbruk – slik at ikke personer som har lest det tidligere blir forvirret. Dette løser du enkelt ved for eksempel å skrive «Fikk du med deg dette innlegget fra i fjor?» eller «Her er våre 3 mest leste artikler fra 2019».

Er du ny innen innholdsmarkedsføring? Les vår artikkel om hvorfor og hvordan, her.

Innimellom, når man går igjennom gammelt innhold, hender det at man finner gull. Sitter du på en fantastisk god guide, mal, en faglig tung og god artikkel eller et opptak fra et webinar som gikk over all forventning, kan du gjenbruke dette ved å gjøre det om til premiuminnhold. At innhold blir merket som «premium», betyr at du kan tilby leserne dine å motta innholdet, mot at de gir deg noe tilbake – som regel snakker vi da om at de må legge igjen e-postadressen sin for å få tilgang. Når du samler inn e-postadresser, utvider du også gruppa med potensielle kunder du kan drive målrettet markedsføring mot.

 

4. Planlegg neste nedgangstid

For å slippe full stans i markedsførings-maskineriet senere, lønner det seg å gjøre en rask analyse av hvorfor ting ble som de ble – og deretter forberede seg til en eventuell neste gang.

Handler pausen i markedsføringsaktivitet først og fremst om ferieavvikling, kan du allerede nå sette opp planen for neste ferie:

Kanskje kan du sette i gang en konkurranse som går av seg selv over sommeren, på forhånd sende ut informasjon til kunder om endringer i åpningstider eller sette opp automatiske publiseringer som gjør at ditt fravær nesten ikke blir merkbart.

 

Last ned gratis ordliste med 36 ord og uttrykk fra markedsføringsverdenen. Link til nedlastningsside.

Comments are closed.

Vi kontakter deg